Tips voor het beginnen met (kick)boksen

Samenvatting Artikel

Zowel de bokssport als het kickboksen lijkt de laatste tijd aan populariteit te winnen in Nederland en diverse andere landen. Dit heeft verschillende redenen. Zo wordt het imago van deze sporten steeds beter en krijgen telkens meer mensen in de gaten hoe goed het beoefenen van een van deze sporten kan uitpakken voor de gezondheid.

Uiteraard zijn boksen en kickboksen wel een stuk intensiever dan de meeste andere sporten. Weliswaar kun je ook zonder enige ervaring aan vooral de bokssport beginnen, toch is een goede voorbereiding zeker aan te raden. Hieronder lees je daarom zes nuttige tips voor het beginnen met (kick)boksen.

Werk aan je uithoudingsvermogen

Zoals gezegd is (kick)boksen een enorm intensieve bezigheid. Tot op het hoogste niveau worden wedstrijden dan ook (mede) beslist op basis van uithoudingsvermogen. Het is dan ook raadzaam om voor en tijdens je beginnende fase van het (kick)boksen veel aandacht hieraan te besteden. Dit kun je het best doen door los van het boksen zelf genoeg cardiotrainingen af te leggen.

Doe krachttraining

De hoge intensiteit van (kick)boksen wordt ook veroorzaakt omdat er veel kracht benodigd is om succesvol te zijn. Naast cardiotraining is het dus aanbevelenswaardig om ook voldoende tijd vrij te maken voor krachttraining. Probeer hierbij zowel je benen als je bovenlichaam en armen te trainen. Je hebt namelijk je armen nodig voor zowel de aanval als de defensie, terwijl ook je bovenlichaam stoten moet kunnen opvangen. Daarnaast moeten je beenspieren ontwikkeld worden om constant in de juiste, gespannen vechthouding te kunnen staan. Van het kickboksen vormt het trappen bovendien ook een belangrijk onderdeel.

Outfit en attributen

Zoals bij bijna alle sporten het geval is geldt ook voor (kick)boksen: de kleding en attributen die je gebruikt zijn zeer belangrijk. De kleding die je tijdens trainingen en wedstrijden draagt moet dan ook uiterst comfortabel zijn. verder zijn de juiste bokshandschoenen en een gebitsbeschermer onontbeerlijk. 

Probeer verschillende trainingsvormen uit

Als je eenmaal daadwerkelijk begonnen bent, dan is het slim om verschillende trainingsvormen uit te proberen. Zo kun je uitvinden welke vormen het best bij jouw kwaliteiten en ambities passen. Bovendien kunnen de verschillende manieren van trainen elkaar aanvullen, zodat jij je vaardigheden zo optimaal mogelijk ontwikkelt. De mogelijkheden die je hebt zijn trainen met een bokszak, met een partner met bokspads en in koppels via een groepstraining.

Omgaan met tegenslag

Zowel boksen als kickboksen vraagt heel veel van je. Het is dan ook bijna onmogelijk dat alles vanaf het begin gesmeerd verloopt. Af en toe zul je dus worden geconfronteerd met tegenslag. Dit kan eruit bestaan dat je na een te zware training eens een paar dagen flinke spierpijn hebt. Ook blessures en verwondingen door stoten van een tegenstander horen erbij. Het is goed je dit van tevoren te beseffen en om je, als je inderdaad met tegenslag te maken krijgt, hierdoor niet uit het veld te laten slaan.

Aanvullende praktische (trainings)tips

We sluiten af met enkele praktische tips om op te volgen voordat je een training of wedstrijd in gaat. Zo is het zeer onverstandig om met een volle maag te gaan (kick)boksen. Houd er bovendien rekening mee dat de laatste maaltijd die je voor een training of wedstrijd neemt niet te voedzaam moet zijn. Een vol gevoel komt je prestaties namelijk zeker niet ten goede. Zorg verder voor voldoende slaap en het afhouden van stress, zodat je goed uitgerust ten tonele verschijnt. Neem bovendien altijd een goede zweethanddoek, voldoende water en wat gezond voedsel mee naar je trainingen en wedstrijden.

Recente blog artikelen