Wat is de beste training: zak, pads of in een groep?

Samenvatting Artikel

Ongeacht wat je leeftijd, je geslacht, je gewichtsklasse en je ambities zijn, boksen is een sport die hoe dan ook veel voordelen biedt voor de gezondheid. Zo kun je door met regelmatig te boksen onder meer je uithoudingsvermogen, spierkracht, explosiviteit, wendbaarheid, incasseringsvermogen en discipline flink verbeteren. 

Om deze aspecten te verbeteren of te onderhouden is het natuurlijk wel van essentieel belang om regelmatig te trainen. Welnu, bokstrainingen kun je op verschillende manieren aanpakken, bijvoorbeeld via een bokszak, pads of met een groepstraining. Wat de beste training voor jou is hangt vervolgens van je persoonlijkheid en je doelstellingen af. Voor de duidelijkheid worden hier de drie genoemde trainingsvormen in het kort beschreven.

Bokszaktraining

Onder boksers van allerlei niveaus is het trainen met een bokszak razend populair. Bij een bokszaktraining heb je immers alle gelegenheid om nieuwe slagtechnieken te oefenen en onder de knie te krijgen. Deze gelegenheid heb je omdat je je bij een bokszak even niet hoeft te concentreren op je verdediging. Daarnaast vormt het trainen met een zak een ideale conditie- en krachttraining. Een bokszaktraining is bovendien zeer geschikt om het hoofd even helemaal leeg te maken of eventueel aanwezige agressie kwijt te kunnen. Door al deze facetten is deze trainingsvorm ook perfect geschikt voor mensen die eigenlijk niet eens per se ambities hebben op het gebied van boksen. 

Trainen met pads

Het trainen met pads heeft wel iets weg van een bokszaktraining, maar duidelijke verschillen zijn er natuurlijk ook. Waar je een training met een bokszak namelijk geheel individueel kunt doen, daar is voor een padstraining altijd een extra persoon nodig. Deze tweede persoon houdt met zijn of haar handen twee vrij grote, beschermende pads vast, vlak bij het lichaam. De boksende persoon geeft vervolgens klappen op die pads. 

Een padstraining is dus heel wat interactiever dan de hierboven omschreven bokszaktraining. Zodoende zijn trainingen met bokspads ideaal voor mensen die hun boksvaardigheden verder willen ontwikkelen. Degene die de pads vasthoudt is immers vaak een trainer of docent, of alleszins iemand met veel ervaring en kennis op het gebied van de bokssport. De padshouder kan de bokser bij deze training dan ook motiveren, aansporen en uiteraard technische tips meegeven.

Groepstraining

Tenslotte is het, als je lid bent of wordt van een sportschool of boksschool, mogelijk om groepstrainingen te volgen. Een mogelijk nadeel van een groepstraining is dat je minder persoonlijke aandacht krijgt dan bij een padstraining met een docent. 

Daar staan echter ook veel voordelen tegenover. Zo staan groepstrainingen vanzelfsprekend ook onder leiding van een professionele docent en krijg je tijdens de 1-op-1-oefeningen een uitstekend beeld van wat de bokssport werkelijk inhoudt. Bovendien kun je veel opsteken van hoe de andere deelnemers bepaalde situaties aanpakken en oplossen. Tenslotte speelt het sociale aspect ook een grote rol: bij groepslessen leer je immers ook andere mensen (met op z’n minst deels dezelfde interesses) kennen.

Recente blog artikelen